Dňa 31. mája 2017, počas "Flag Ceremony" - slávnostného prevzatia - novej lode MSC Meraviglia postavenej v lodeniciach STX France, Pierfrancesco Vago, výkonný riaditeľ spoločnosti MSC, potvrdil objednávku 4 lodí novej generácie MSC Cruises’ World Class. Pri podpise zmluvy medzi spoločnosťami MSC a STX France boli prítomní aj Emmanuel Macron, prezident Francúzska a Bruno Le Maire, minister hospodárstva.
Prvá z lodí, MSC Europa, bude doručená v roku 2022, druhá v 2024. Ďalšie dve plavidlá budú nasledovať v roku 2025 a 2027.
Pri tonáži vyše 200.000 ton, dĺžke 330 a šírke 47 metrov, bude mať každá loď MSC Cruises’ World Class 2.760 kajút s celkovou kapacitou 6.850 hostí.
Futuristický projekt lodí World Class’ v tvare Y umožní panoramické výhľady na more a zvýši proporciu kajút s balkónom. Dizajn predku lode, ktorý je vertikálne umiestnený v 90 stupňovom uhle, má zlepšiť stabilitu a hydrodynamiku plavidla.
Medzi inováciami určenými pre pohodlie hostí budú napríklad Family-friendly villages (dedinky pre rodiny), panoramická zadná časť lode a presklená sála s bazénom.
Poznáme už aj niektoré technické detaily o tejto novej triede: okrem technologických zdokonalení v stabilite a hydrodynamike sú plánované aj vylepšenia zamerané na pohodlie hostí. Všetky 4 lode budú vybavené novou triedou motorov poháňaných LNG, ako aj revolučným systémom na spracovávanie odpadových vôd.
Lode World Class budú na LNG pohon (tekutý plyn) a, ako vôbec prvé na svete, budú integrovať technológiu SOFC (Solid Oxide Fuel Cell). Táto revolučná technológia prebiehajúca pri veľmi vysokej teplote (~750° C) je pre námorné aplikácie vysokej energie efektívnejšia než nízkoteplotné riešenia PEMCF (Proton Exchange Membrane Fuel Cell) na hydrogénovej báze.
SOFC umožňuje výbornú elektrickú efektívnosť vo výške až 60%; a kedže vyprodukované teplo môže byť zúžitkované na palube, celkové percento zúžitkovateľnosti – teplo a elektrina – môže byť oveľa vyššie, zobrazujúce sa v priamom znížení spotreby energie a, následne, aj emisií skleníkových plynov (GHG Greenhouse gas emissions).
SOFC technológia v kombinácii s pohonom na LNG teda znižuje emisie GHG o 30 % v porovnaní s konvenčnými motormi LNG, bez emisií oxidov dusíka, oxidov síry alebo jemných častíc. Okrem toho poskytuje výhodu v tom, že je kombinovateľná s viacerými alternatívnymi pohonmi (LNG/metán, metanol, amoniak, hydrogén atď) a teda s pohonnými riešeniami budúcnosti.
Časový harmonogram uvedenia nových lodí spoločnosti MSC Cruises:
Meno lode | Trieda | Rok uvedenia | Lodenice | Tonáž |
Bellissima | Meraviglia | Mar 2019 | STX Europe, Fancúzsko | 167.600 t |
Grandiosa | Meraviglia Plus | Nov 2019 | STX Europe, Fancúzsko | 177.100 t |
Virtuosa | Meraviglia Plus | Apr 2020 | STX Europe, Fancúzsko | 177.100 t |
Seaside | Seaside | Nov 2017 | Fincantieri, Taliansko | 154.000 t |
Seaview | Seaside | Máj 2018 | Fincantieri, Taliansko | 154.000 t |
Seashore | Seaside EVO | 2021 | Fincantieri, Taliansko | 169.380 t |
Europa | World Class | 2022 | STX Europe, Fancúzsko | 205.700 t |
World Class 2 | World Class | 2024 | STX Europe, Fancúzsko | 205.700 t |
World Class 3 | World Class | 2025 | STX Europe, Fancúzsko | 205.700 t |
World Class 4 | World Class | 2027 | STX Europe, Fancúzsko | 205.700 t |
Porovnanie lodí triedy MSC World Class so Symphony of the Seas (2019), ktorá je momentálne najväčšou loďou na svete:
Symphony Of The Seas | MSC World Class | |
Spoločnosť: | ||
Rok postavenia: | 2018 | 2022 |
Lodenice: | Saint-Nazaire (STX France) | Saint-Nazaire (STX France) |
Náklady: | USD 1,35 billion | USD 1,125 billion |
Lodná spoločnosť: | Royal Caribbean Cruises Ltd | MSC Cruises |
Trieda: | Oasis class | World class |
Rýchlosť: | 23 uzlov | ? |
Dĺžka: | 362 m | 330 m |
Šírka: | 46 m | 47 m |
Tonáž: | 230.000 t | 205.700 t |
Kapacita pasažieri: | 6.870 osôb | 6.761 osôb |
Posádka: | 2.100 osôb | ? |
Paluby: | 16 pre hostí | ? |
Počet kajút: | 2.775 | 2.760 |
Video: